Po půl roce bez školy budou studenti šílet, chybí jim sociální kontakt
15.04.2020
Rozhovor časopisu Respekt s ředitelem Gymnázia Jana Keplera a senátorem Jiřím Růžičkou o tom, jak přivykat výuce na dálku
Skoly jsou už měsíc zavřené, studenti se učí a komunikují se svými pedagogy na dálku pouze pomocí elektronických nástrojů. Vláda sice oznámila, že do letních prázdnin školy mírně pootevře a pustí do nich studenty posledních ročníků, aby mohli odmaturovat, a také žáky základních škol k přijímacím zkouškám, ale zbytek studentů se do lavic nejspíš pravidelně vrátí až v září. Desetitisíce žáků středních, základních a vysokých škol tak zůstanou mimo školu půl roku. Co to s nimi udělá? „Budou šílet. Je to pro ně lidsky i psychicky devastující. Studentům strašně chybí sociální kontakt,“ říká ředitel elitního pražského gymnázia Jana Keplera a senátor zvolený za TOP 09 Jiří Růžička. Výuka na dálku je podle něho sice fascinující experiment, nicméně všichni se už těší na skutečnou výuku tváří v tvář.
Vláda oznámila, že v květnu částečně otevře školy zavřené kvůli epidemii koronaviru. Na středních školách normálně mají proběhnout maturity, také přijímací zkoušky na střední a vysoké školy se uskuteční, ale běžná výuka pro ostatní studenty se vrátí až v září. Co na to říkáte?
My jsme se o tom s ministrem a se školskými asociacemi přesně v tomhle smyslu bavili - a pokud to takhle skutečně bude, tedy že se školy otevřou pro maturanty a uchazeče o přijímací zkoušky, tak to uvítáme.
Bude na vašem gymnáziu problém zajistit maturity a přijímačky tak, aby studenti během návštěvy školy dodržovali hygieniky nařízená opatření?
Myslím, že to bude snadno proveditelné. Když bude ve škole jen maturitní ročník, nebude problém rozdělit třídu na menší skupiny, kdy každý sedí sám v lavici. Ve škole jsme se navíc s učiteli dohodli, že už k 30. dubnu maturantům ukončíme klasifikaci. Takže když přijdou do školy 11. května, dá se to zorganizovat tak, že budou chodit už jen na hodiny svých maturitních předmětů. A v některých předmětech nebudou muset ani na maturitní zkoušku přijít do školy. Například teď hodně vidíme, že studenti řeší maturitu z cizího jazyka tím, že ukazují certifikáty o složené zkoušce na úrovni B2, což je ke státní maturitě víc než dostatečné. Z našich 110 maturantů přineslo takový certifikát 92 studentů. A prosazuje se u nás také to, že student dělá takzvanou maturitní práci s obhajobou. To znamená, že celý rok pracoval na vlastním projektu v rámci vybraného předmětu, odevzdá ho a už to má hotové. Tohle jsou možnosti, které školské zákony umožňují, ale moc se v Česku nevyužívaly. Bude dobré, když se o nich teď třeba začne víc mluvit.
Zdroj: Respekt.cz, 15. 4. 2020, Petr Horký
Celý rozhovor si můžete přečíst zde:
Odkaz na rozhovor