Budoucnost nesmíme řešit v budoucnosti. Budoucnost je už teď!
01.10.2024
Inspirativní konference #ČESKObudoucnosti se každý rok dívá na horizont roku „2060“ a ptá se nejvýznamnějších zástupců byznysové, politické, neziskové, mediální a akademické elity země, co pro ČESKO BUDOUCNOSTI a budoucí generace (u)dělali nebo (u)dělají. Letošní ročník otevřel svým slovem senátor Jiří Růžička
Vážené dámy a pánové, milí hosté,
je mi ctí i potěšením, že vás mohu dnes pozdravit na konferenci s názvem „Česko budoucnosti“ a otevřít svým slovem dnešní program. Doba, ve které žijeme, je plná neustálých změn a přináší tak jedinečnou příležitost přemýšlet o tom, kam směřujeme, jak můžeme společně tvořit lepší budoucnost a jestli může být ČR opravdu úspěšnou zemí.
Ano, může! Ale jen tehdy pokud budeme nebo spíše doopravdy začneme považovat kvalitní vzdělávání za klíč k naší budoucnosti.
Za desítky let, co v této oblasti působím jako učitel, ředitel školy či nyní jako politik, velice dobře vidím, jakou kruciální roli vzdělávání pro naši společnost má. Čím dál je mně jasnější, že toho, aby ČR byla skutečně „Mozkovnou světa“, jakousi „chytrozemí“ můžeme dosáhnout jen prostřednictvím kvalitního vzdělávacího systému. A když říkám vzdělávacího systému, tak nemám na mysli jen existencí několika špičkových škol! Ale myslím tím opravdu špičkový vzdělávací systém.
Ten musí mít na paměti samozřejmě předávání znalostí a vědění, protože bez stavebního materiálu dům nepostavíš, ale zároveň musí podněcovat mladé lidi k inovativnímu myšlení, vést je k odvaze, kritickému myšlení, hledání nových řešení, odpovědnosti i tvořivosti a také utváření postojů.
Možná bychom si řekli, že v 21. století musí být takováto forma vzdělávání ve školách samozřejmostí, ale bohužel tomu tak není. Dokonce bych řekl, že máme před sebou ještě hodně dlouhou cestu!
Čím by měla být ta pomyslná cesta dlážděná?
- Musíme podporovat propojení formálního a neformálního vzdělávání. Škola už totiž dávno ztratila monopol na vzdělávání.
- Provázet na cestě by nás měla odvážná politická reprezentace, pro kterou inovace vzdělávacího systému nebude pouze prioritou na papíře a předvolebním slibem.
- Potřebujeme spolupráci mezi akademickou sférou a průmyslem. Podporujme proto duální vzdělávání a funkční propojení těchto světů.
- Rád bych vyzdvihl i potřebu mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností s těmi nejlepšími po celém světě, nahlížejme na vzdělávání v globálním kontextu. Držme se v zájmu zachování své existence prozápadní orientace!
- Ale hlavně potřebujeme spoustu skvělých učitelů i ředitelů, lidí, kteří se nebojí přistupovat k výuce s jasnou vizí a mají odvahu ji prosazovat. Ne tuctové přenašeče vědomostí či přistrašené a unavené úředníky zavalené administrativou v jejich ředitelnách…
Špičkový vzdělávací systém je cestou k tomu, aby se Česko stalo mozkovnou světa. Byť v mnohém zaostáváme, stále to může být pro naši společnost dosažitelný cíl. Musíme ale investovat nejen do našich škol, učitelů a studentů, ale také neustále inovovat, přemýšlet dopředu a být otevření novým výzvám. V opačném případě nás na té zmíněné cestě všichni předběhnou.
Budoucnost totiž nesmíme řešit v budoucnosti. Budoucnost je už teď!