Školy musí dostávat o procento HDP navíc
15.11.2019
Ze zemí Evropské unie patří Česko mezi ty, které do školství dávají nejméně peněz v poměru ke svému HDP. Hůře jsou na tom jen Slovensko, Maďarsko a Lucembursko. Upozornil na to místopředseda Senátu Jiří Růžička (za TOP 09 a STAN), dlouholetý ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera. O nedostatečném zajištění českého školství promluvil na třídenní akci Prague Education Festival, kterou pořádá společnost Economia.
Necelá čtyři procenta HDP, která Česko na vzdělání ročně dává, zaostávají za průměrem unie. Ten je kolem pěti procent. „V Česku by to mělo být 4,5 až pět procent,“ uvedl Růžička. Nárůst o procento by podle něj pro školství znamenal výrazný skok.
Takové zvýšení slibuje ministr školství Robert Plaga (ANO). Během diskuse uvedl, že české školy v brzké době dostanou 4,5 procenta HDP. „Bude to však v kumulativní podobě, tedy to, co jde do škol ze státního rozpočtu i od zřizovatelů, jako jsou kraje,“ uvedl ministr.
Jako další cestu ke zlepšení vzdělávání označil novou strategii výuky. Tu chce během příštích deseti let změnit, děti se mají učit méně dat a faktů a lépe je chápat. Zlepšit by se mělo také vzdělávání dětí z chudších rodin a tím zvýšit jejich šance na úspěch v životě. Návrh strategie ještě není hotový, ministerstvo ho plánuje dokončit na jaře příštího roku. V létě by ho pak měla schválit vláda. „Strategie bude mít tři etapy a každou budeme zvlášť vyhodnocovat,“ řekl na vzdělávacím festivalu Plaga.
Zatím však nemohl potvrdit, zda má pro své plány dostatečnou podporu ostatních členů vlády nebo premiéra Andreje Babiše (ANO). „Je to záležitost až roku 2020, nyní expertní skupina na základě dat sestavila hlavní teze. Ministerstvo pak musí udělat dokument, který půjde do vlády,“ řekl Plaga.
Podle návrhu strategie by se mělo například změnit známkování žáků. Školy by se měly zaměřit víc na slovní hodnocení a změnit by se měla i podoba přijímacích zkoušek na střední školy a také maturity.
Růžička v této souvislosti vyzdvihl, že české školy mají podle hodnocení OECD (sdružení ekonomicky nejvyspělejších zemí světa) nejvyšší autonomii a mohou mnohem více než jinde vzdělávat žáky a studenty podle svých představ. A rád by tento stav zachoval. „Škola nemůže být jen překladištěm informací, má rozvíjet dovednosti žáků pro budoucnost,“ řekl.
Plaga i Růžička se shodli, že chystané změny by neměly být jen na ministerstvu nebo zřizovatelích škol, ale zejména na jejich ředitelích. Zároveň uvedli, že je potřeba z ředitelů sejmout velké množství administrativních povinností, které na ně kladou města, kraje a kromě ministerstva školství i další úřady.
Zdroj: Hospodářské noviny, 15.11.2019
Autor: Martin Ťopek